Juniorklubben
Pædagogiske rammer og indsatsplaner
Grundlag og inklusions handleplan
Grundlag:
Hørning Junior- og Ungdomsklub skal være et trygt og udviklende miljø, hvor børn og unge kan udfolde sig, skabe venskaber og udvikle sig som ansvarlige samfundsborgere, baseret på de 5 strategispor i Skanderborg Kommunes Børne- og ungepolitik:
- Væredygtighed og Trivsel: Fokus på fysisk, mental og social trivsel gennem sundhed, tryghed og et stærkt støttesystem.
- Ligeværd og Inddragelse: Alle mødes med respekt og har lige muligheder for deltagelse.
- Fællesskab og Værtskab: Stærke fællesskaber, hvor børn og unge føler sig velkomne og tager ansvar.
- Variation og Leg: Kreativitet, bevægelse og eksperimenterende aktiviteter, der styrker udvikling.
- Verdensvendthed og Dannelse: Global forståelse og engagement i samfundet lokalt og internationalt.
Pædagogisk praksis
- Aktiviteter: Sport, kreative projekter og udflugter.
- Inkluderende pædagogik: Fællesskab, samarbejde og trivsel i fokus.
- Læringstilgange: Leg, grupper og projekter tilpasset børns og unges udvikling.
Samarbejde med forældre og lokalsamfund
- Forældreinddragelse: Informationsdage og åbne arrangementer.
- Lokalsamfund: Samarbejde med skoler, foreninger og kulturinstitutioner samt inddragelse af lokale ressourcer.
SSP og Gadeplan: Klubben har en SSP-medarbejder og to medarbejdere der også har sit virke i Gadeplan Skanderborg, hvor der arbejders for unges trivsel og relationer i nærområdet.
Evaluering og udvikling
- Evaluering: Løbende feedback fra børn, unge og personale.
- Kompetenceudvikling: Kurser i pædagogik, inklusion og konflikthåndtering.
- Udviklingsplan: Styrket samarbejde med skoler og lokale aktører samt udvikling af nye aktiviteter.
Inklusions handleplan:
Vi vil i Hørning juniorklub sikre at alle børn inkluderes i vores klub. Samtidig vil vi understøtte, at alle børn indgår eller kommer til at indgå i meningsfulde fællesskaber med andre børn.
Vi vil tilbyde samtaler for derigennem at give børnene nogle redskaber til nemmere at kunne begå sig, i konfliktfyldte sammenhænge, i grupper med stort gruppepres og i en hektisk hverdag hvor de hele tiden er ”på”.
Vi har personalemøde en gang om ugen, her har vi hver gang et fast punkt på, som hedder ”børn”. Her kan man skrive børn på, som man har særlige bekymringer omkring, eller som man bare har brug for at få vendt i personalegruppen.
Vi vil i dagligdagen være opmærksomme på børn med særlige behov og guide dem ind i aktiviteter og fællesskaber.
Vi har i Hørning juniorklub 2 pædagoger som har et særligt fokus og en forpligtelse overfor børn og unge med særlige behov.
Vores handleplan gælder ikke kun for børn og unge, som er indmeldt i junior og ungdomsklubben, men også de børn og unge som ikke er indmeldt nogen af stederne, men som vi stifter bekendtskab med forskellige steder, når vi bevæger os rundt i lokalområdet, bl.a. i og omkring Hørning Idræts Center, på Juelsgård, på torvet, på klubbens multibane, legeplads og skateboard rampe.
Måden, vi vil inkludere disse børn på, er ved at have et tæt samarbejde med skolerne, idrætsforeningerne og de forretningsdrivende i byen.
I klubbens åbningstid er vi altid til rådighed for uformel snak/rådgivning.